Приміщення у навчальних закладах
У будівлях загальноосвітніх навчальних закладів передбачаються такі функціональні групи приміщень: класні кімнати, навчальні кабінети, лабораторії з лаборантськими, кабінети трудового навчання та профорієнтації, продовженого дня, фізкультурно-спортивні приміщення.
Санітарні вимоги до шкільних меблів
Залежно від призначення навчальних кабінетів використовують учнівські (одномісні, двомісні), аудиторні, лабораторні, креслярські столи. Столи розставляють, як правило, у три ряди, але можливими є варіанти дворядної та однорядної (блочної) розстановки.
Класні кімнати для молодших школярів необхідно облаштовувати партами.
Навчальні кабінети для учнів середніх і старших класів слід забезпечити одно-двомісними столами і стільцями, кабінети хімії, фізики, біології — спеціальними лабораторними столами.
У навчальних кабінетах парти (столи) розставляють залежно від їх розміру: нижчі — ближче до дошки, вищі — далі від неї. Табуретки або лавки замість стільців не використовують.
Кожного учня слід забезпечити зручним робочим місцем за партою чи столом залежно від його зросту, стану зору і слуху. Учні з пониженою гостротою зору мають сидіти за першими партами у першому ряду (від світлонесучої стіни). Учні з пониженим слухом розташовуються за першими і другими партами крайніх рядів. Дітей, які часто хворіють на ГРВІ, ангіну, нежить, варто розсаджувати подалі від зовнішньої стіни.
Шкільні меблі мають бути промаркованими у різні кольори залежно від зросту учнів, для яких вони призначені.
Розміри та маркування меблів
Маркування наносять у вигляді лінії завширшки 2 см або кола діаметром 2,5 см на обох боках парти, стола, стільця.
Окрім кольорового маркування для контролю групи меблів наносять цифрове маркування у вигляді дробу:
2 (група стола, стільця)
———— ————————— .
115-130 (зріст дитини)
Таке маркування наносять на внутрішню поверхню кришки стола.
Оснащення навчальних кабінетів
При оснащенні навчальних кабінетів дотримуються таких розмірів прохідної відстані між предметами оснащення:
• між зовнішньою стіною і першим рядом парт — 0,6-0,7 м (у будівлях із цегли допускаються 0,5 м);
• між рядами двомісних парт (столів) — не менше 0,6 м;
• між третім рядом парт (столів) і внутрішньою стіною або шафами, які стоять біля стіни, — не менше 0,7 м;
• між передньою партою (столом) і демонстраційним столом — не менше 0,8 м;
• від передньої стіни з класною дошкою до передніх столів — не менше 2,4-2,6 м;
• від задніх столів до задньої стіни — не менше 0,65 м (якщо задня стіна зовнішня — не менше 1,0 м);
• від задніх столів до шаф, які стоять вздовж заднього краю стіни, — не менше 0,8 м;
• від демонстраційного столу до класної дошки — не менше 1,0 м;
• між столом викладача і переднім столом учнів — не менше 0,5 м;
• найбільша відстань останнього місця від класної дошки — 9,0 м;
• висота нижнього краю дошки над підлогою для учнів 1-го класу — 0,7-0,8 м, 2-4-х класів — 0,75-0,8 м, 5-12-х класів — 0,8-0,9 м.
Для профілактики порушень постави не менше як двічі на рік школярів пересаджують.
Обладнання кімнат для відпочинку
Кімнати для відпочинку (сну) першокласників мають бути обладнані ліжками з жорстким ложем.
Забороняється обладнання спальних кімнат двоярусними ліжками.
Примітка: пам’ятку розроблено відповідно до Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14 серпня 2001 р. № 63
За матеріалами
ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА ШКОЛИ №0/2011